دیرستان

جزیره قشم،اداب و رسوم جزیره قشم، معرفی روستای دیرستان

دیرستان

جزیره قشم،اداب و رسوم جزیره قشم، معرفی روستای دیرستان

آداب ازدواج در فقه امام شافعی نوشته شیما

خواستگاری

خواستگار همراه پدر یا یکی از خویشاوندان خود به خانه ی پدر دختر ویا به خانه ی اولیای او می رود.یا به قول معروف قاصد میفرستند که اگه زبونشون نرم بود خودشون میرن خدمت پدر دختر خانم محترم......الان که همش تلفنی این کار رو میکنند.ولی حضوری یک نوع احترام به دختر مورد علاقه و خانواده محترم به شمار می آید.

پسرها توجه کنند پدریاپدر بزرگشون بره خواستگاری بهتره.نمی دونم واسه چی؟؟؟!!!

چنان چه رضایت طرفین حاصل شد زمانی را برای عقد و مراسم آن معین می نمایند..

زمان ازواج

بهتر است که عقد و ازواج در ماه شوال باشد یعنه بعد از رمضون.در حدیث  صحیح از حضرت عایشه رضی الله  عنها و ابویها آمده است که گفت:رسول الله(ص) در ماه شوال با من عقد نکاح بست.کدام یک از زنانش  از من خوشبخت تر بودند؟؟؟!!

علما نظر داده اند که عقد ازواج در روز جمعه و در مسجد انجام گیرد بهتر است

مهریه

مهریه کامل به دو طریق به شوهر لازم می شود

۱-با وطء(یعنی نزدیکی کردن با زن)

۲با مٌردن زن یا شوهر

اگر شوهر با زوجه آمیزش نمود همه ی مهر لازم می شود و اگر زن پیش از مقاربت شوهر مرد نیز همه ی مهر لازم می شود. و اگر شوهر پیش از مقاربت با زن مرد نیز همه ی مهر لازم می شود.که: الموتْ بِمنزِلة الدخٌول(یعنی مرگ به منزله مقاربت است)

مهمانی عروسی

شیرینی دادن عروسی سنت موءکده است.اقلّ آن برای کسی که توانایی دارد ذبح گوسفند است که از آن خوراک تدارک ببیند و مردم را برای خوردن آن دعوت کند.برای کسی که توانایی ذبح گوسفند  و تهیه خوراکی ندارد آنچه بتواند از خوراکی و آشامیدنی تهیه کند .

قبول کردن دعوت عروسی برای ولیمه عروسی فرض عین است.یعنه حتما بری....ولی در صورتی که قبلاً کسی او را دعوت نکرده باشد.

شب زفاف

شعر معروف از نمکه هست که اگه:

شب زفاف کم از صبح پادشاهی نیست............به شرط آنکه پسر را پدر کند داماد

چندتا حدیث و آیه بگم تا چند تا موضوع برای عزیزان روشن شود بعد از زفاف حرف بزنیم......

خداوند  در سوره بقره آیه ۲۲۳ می فرماید:*( نِسَآؤُکُمْ حَرْثٌ لَّکُمْ فَأْتُواْ حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُواْ لأَنفُسِکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ  وَاعْلَمُواْ أَنَّکُم مُّلاَقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ )*" زنان شما مزرعه شما هستند محل زرع را به هر کیفیتی که آرزو دارید بکارید و ذخیره ای برای خودتان(منظور فرزند است)آماده کنید از مخالف امر خدا پر هیز نمایید که شما در قیامت با خدا رو به رو خواهید شد.ای محمد(ص)مژده دهید به مومنان"

(محل زرع را هر طور که می خواهید مورد استفاده قرار دهید)یعنی هدف اصلی این است نزدیکی  مرد با زنش باید از محل مشروع و پاکیزه و معمولی انجام گیرد و نزدیکی از ای طریق به هر نحو و صورتی که باشد اشکال ندارد.آنچه اسلام آن را منع نموده و شدیداً با آن مخالف است این است که انسان آز فطرت خود منحرف شود و با زنش از طریق غیر معمولی و نا مشروع تماس بگیرد .این عمل شنیع از طرفی موجب اذیت و آلودگی فردی می شود و از طرفی باعث اضاعه نیرو و تولید امراض خواهد شد.امام غزالی دخه کتاب احیاءالعلوم الدین نوشته است که لواطت درست نیست بلکه حرمت آن خیلی از جماع کردن در حالت حیض سخت تر است.زیرا این همیشه به زن تکلیف و آزار میرساند

و امّا زفاف...

وقتی عروس به خانه آمد داماد پیش عروس می رود و دست او را گرفته(دخه بعضی کتابن نوشته موی پیشانی او را گرفته الا وا خوتونن) و ای دعا را می خواند:اَللّهمَ انّی اَسْئلُکَ مِن خَیرِها ما جَبَلْتَها عَلیهِ و اَعُوذُ بِکَ مِن شَرِّها وَ شَرِّما جَبَلتْها عَلَیْهِ.یعنی:ای خدا  من از این عروس و خوبی اخلاق و عادات آن را از تو سوال میکنم و از شر آن و شر اخلاق و عادات او از تو پناه می خواهم... وبعد مرد جلو می ایستد و زن پشت سرش و دو رکعت نماز زفاف می خوانند.

بعد از نمازعروس و داماد سه بار اعوذ بالله اکنن و بسم الله ..با سوره اخلاص(قل هو الله)و بعد دعای زیر اخونن ...

*(بِسْمِ اللهِ اَللّهمَ جَنِّبْنا الشََََّیطَانَ و جَنِّبِ الشِّیطَانَ مَا رَزَقْنا)* یعنی: این کار را با نام خدا آغاز میکنم.ای الله ما را از شیطان دور بگردان و شیطان را دور بگردان از آن اولادی که نصیب ما میکنی.

وقت انزال که رسید این دعا را در دل بخوانید:اَلّلهُمَ لا تَجْعَل لِّلشیْطانِ فِیما رَزَقْتَنَا نَصِیْباً.یعنی ای خدا!برای شیطان هیچ نصیبی قرار مده در آن اولادی که به من مرحمت میکنی.

اگر هر کس دعاهای مذکور را خوانده و با زن مباشرت کند شیطان نمی تواند به فرزندی که از آنها پدید می آید ضرر برساند(صحیح بخاری)

فایده ای دعاها:از نخواندن این دعا نطفه ی شیطان با نطفه ی شو هر همراه خواهد شد(مظاهر حق)

دخه رفاه المسلمین نوشته که:اگر وقت جماع این دعا ها خوانده نشود شیطان نیز در آن دخل داشته و به همان سبب در فرزند فساد و تباه کاری به وجود می آید.

به هنگام جماع مرد و زن نباید مثل جانوران برهنه باشند.چون از جماع کردن با لختی کامل فرزندی بی حیا به دنیا می آید.پیامبر(ص)از سر تا پاهای خود و زن را با چادر یا پارچه ای می پوشاند و صدایش را تا حد امکان پایین می آورد و به زن می فر مود:که با وقار باش.

پیامبر(ص) می فر ماید:هیچ کس با خاموشی زود بر زنش نپرد بلکه اول باید با بوس و نوازش و با حرف زدن او را آماده کند و وقتی انزال مرد تمام شد فوراً بلند نشود بلکه تا مدت کمی در همان حال بماند تا مطلب زن نیز بر آورده شود.

سعی بکنی عروسی شما داخه شب یا روز دوشنبه.سه شنبه.پنج شنبه و جمعه بشه تا فرزندان شما حافظ قران....دهانش خوشبو و مهربان و سخاوتمند و زبانش از غیبت و تهمت همیشه پاک باشد.....حاکمی از حکما و یا عالمی از علما باشد...خطیب و گوینده و عالم مشهور شود.

و در آخر

به طور عموم میان مردم این عادت مرسوم شده است که عروس حرف های مربوط به شب زفاف را برای فامیلها و داماد حرفهای مربوط به شب عروسی را برای دوستان خود بازگو می کند. در حالی که پیامبر(ص)بیان اسرار افعال و اعمالی که زن و شوهر در خلوت با هم انجام داده منع و نا پسند قرار داده و اینگونه اعمال طریقه بی شرمی جاهلانه است.

                                                          والسلام

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد