دیرستان

جزیره قشم،اداب و رسوم جزیره قشم، معرفی روستای دیرستان

دیرستان

جزیره قشم،اداب و رسوم جزیره قشم، معرفی روستای دیرستان

امتیازات امام شافعی (رح)

متیازات امام شافعی(رح)

ارسال شده توسط سعید از کردستان

url

امتیاز امام شافعی تبادل، تکامل، تغییر و تصحیح خود و دیگران، تأثیرگذاری و تأثیر پذیری است. بهترین مثال این است که امام شافعی نزد شاگرد امام ابوحنیفه امام محمد بن حسن شاگردی کرد و وقتی که امام شافعی علمش را حاصل کرد امام محمد از معلومات امام شافعی متأثیر شد و از او گرفت. امام محمد با خلیفه هارون الرشید وعده ی ملاقات داشت که زمانش مصادف بود با حلقه ی درس امام شافعی امام محمد بن حسن از ملاقات خلیفه معذرت خواست تا در حلقه ی درس امام شافعی شرکت کند.
یکی دیگر از امتیازات امام شافعی جوانمردی بود. روزی امام شافعی به پسرش گفت:«به خدا قسم، اگر بدانم آب سرد، جوانمردی را از بین می برد جز آب داغ چیزی نمی نوشیدم.»

او مسافرت کرد، کشف کرد، توضیح داد و علوم و افکار را غربال کرد، امام شافعی میراث گران بهایی به امت تقدیم کرد. او علمی به نام اصول فقه تقدیم کرد که تا به حال تدریس می شود، قواعد استنباط را بنیان نهاد و تمام مردم در غرب و شرق از او تعلیم گرفتند.

یکی از خاورشناسان غربی به نام «لیبون» در مورد امام شافعی می گوید: علم اصول فقه به او منسوب است، چنان که علم منطق به ارسطو منسوب است و علم عروض به خلیل بن احمد منسوب است، ولی فرق زیادی است. دو علم اول از علوم محض هستند که به متخصصان تعلق دارد و وارد زندگی نمی شود، ولی علم اصول فقه با فقه که حاوی احکام و اعمال است متداخل می باشد و وارد زندگی مردم می شود و بخشی از ان عبادت هایشان را تشکیل می دهد و بخشی از آن معاملات شان را تنظیم می کند. این علم روی مسلمانان و بقیه تأثیر گذاشت. کسانی که از مسلمانان بهره بردند، مثل کسانی که برای بشریت قواعد و قوانین وضع کردند. ابن رشد علم شافعی را به اروپا منتقل کرد که بیشتر علوم غربی مثل شیمی بر آن استوار است.

منبع:نوگرا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد