دیرستان

جزیره قشم،اداب و رسوم جزیره قشم، معرفی روستای دیرستان

دیرستان

جزیره قشم،اداب و رسوم جزیره قشم، معرفی روستای دیرستان

شاگردان امام شافعی (رح)

شاگردان امام شافعی(رح)

ارسال شده توسط سعید از کردستان

shagerdan

امام شافعی(رح) ، از شاگردانی برخوردار ند که فقه ودانش او را در مکه ی مکرمه، بغداد و مصر، برای مردمان نقل نمودند و به پخش و نشر آراء ونظریات فقهی استاد خویش، دراین بلاد پرداختند.

مشهورترین شاگردان مکی:

۱-آنجا به مقصد مصر ، ترک کرد و پیوسته تا زمان وفات استادش ، ملازم و هم رکاب وی بود.

وی پس از درگذشت استاد خویش، برای تصدی منصب فتوا، به مکه ی مکرمه بازگشت و در آنجا به سال ۲۱۹و یا ۲۲۰ ه. در گذشت.

۲-ابوالولید موسی بن ابی الجارود.

۳-ابو اسحاق ، ابراهیم بن محمد العباسی ، وی به سال ۲۳۷ ه در مکه مکرمه در گشت.

مشهورترین شاگردان بغدادی :

۱-ابوثور الکلبی: ابراهیم بن خالد البغدادی (متوفی ۲۴۰ه)

۲-ابوعلی حسین بن علی الکرابیسی(متوفی۲۴۵و یا ۲۵۶).کرابیس جوع کرباس وبه معنای : لباس خشن وکلفت است، وکرباس واژه ای است فارسی ، که در غربی نیز استعمال می گردد. و ابو علی را به خاطر اینکه به فروش کرباس مشغول بود، کرباسی می گویند.

۳-ابوعلی حسن بن حسین زعفرانی (متوفی ۲۶۰و یا ۲۴۹ه ).و زعرانی منسوب به عفرانه روستایی نزدیک به بغداد است.

مشهورترین شاگردان مصری:

۱-حرمله بن یحی بن عبدالله بن حرمله المصری(متوفی ۲۴۳یا ۲۴۴ه)

۲-ابویعقوب ، یوسف بن یحی القرشی البویطی( بویط: یکی از شهرهای مصر می باشد و وی نیز بدان منسوب است) ایشان از بزرگان شاگردان امام شافعی(رح)، و جانشین وی در مصر می باشد امام شافعی(رح) درباره اش می گوید: هیچ کس از ابو یعقوب ، در نشستن در مجلس من ، حقدار تر وشزاوارتر نیست، وبی تردید او داناترین و فهیمترین شاگردان من به شمار میآید.وی به سال ۲۳۲ه یا ۲۳۱ ه در زندان در گذشت.

۳-ابو ابراهیم، اسماعیل بن یحیی بن یحیی المزنی المصری، امام شافعی درباره اش می گوید: اگر با شیطان به مناظره بپردازد، او را مغلوب ومقهور خویش می گرداند.وی به سال ۲۶۴ ه درگذشت و در جوار امام شافعی(رح) به خاک سپرده شد.

۴-ربیع بن سلیمان بن عبدالجبار المرادی،موذن مسجد جامع مصر، و خادم ویژه ی امام شافعی(رح) و متوفی ۲۷۰ه. امام شافعی(رح)درباره اش می گوید: « انه احفظ اصحابی» حافظترین شاگردان من ربیع است.وهرزمان که در کتب شوافع ، واژه ی ربیع اطلاق گردد مراد ربیع المرادی می باشد.

۵-ربیع بن سلیمان بن داود الجیزی (متوفی۲۵۶ه)؛ و جیزی منسوب به جیزه یکی از شهرهای مصر می باشد که شیخ بدان منسوب است . ربیع بن سلیمان ، از زمره ی شاگردانی می باشد که از امام شافعی(رح) کم روایت کرده است.علاوه از این ها امام شافعی(رح)دارای شاگردان بی شماری از میان زنان نیز می باشد که اخت المزنی یکی از آنهاست.
نکته : از میان شاگردان امام شافعی(رح) ، کسانی نیز بودند که خویش را متعهد و ملزم به تبعیت و تقلید از آراء و نظریات استاد خویش نمی دانستند، بلکه خود به ایجاد آراء و نظریات نو و تفریعات فقهی جدید، رو آوردند. در این زمینه می توان به امام احمد بن حنبل(رح) اشاره کرد. وی از شاگردان امام شافعی(رح) به شمار می آمد ولی در آراء و نظریات فقهی، با استاد خویش همکلام و هم رأی نیست، و از او تبعیت و تقلید نمی کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد