دیرستان

جزیره قشم،اداب و رسوم جزیره قشم، معرفی روستای دیرستان

دیرستان

جزیره قشم،اداب و رسوم جزیره قشم، معرفی روستای دیرستان

علت نامگذاری روستاهای باسعیدو و طبل و سهلی ودولاب

لت نامگذاری روستاهای باسعیدو ، طبل ، سهلی و دولاب


سلام دوستان و همشهریان عزیز همانطور که در پست قبلی هم اشاره کرده بودیم امروز می خوایم علت نامگذاری روستاهای باسعیدو ٬ طبل ٬ سهلی و دولاب رو براتون شرح بدهیم تا اندکی از تاریخ و سرگذشت جزیره و روستاهای آن برامون روشن بشود .

باسعیدو: باسعیدو یا بابا سعید چون عده ای از اعراب در قسمت مغرب جزیره سکنی گزیده و ادعای حکومت می کردند . رئیس آن ها ابو سعید نامی بوده و این شهر به نام او ابوسعید خوانده شد که به تدریج به باسعیدو تغییر نام یافت .

طبل: مردم این روستا به گفته پیشینیان خود تعریف می کنند که بین قبیله بنی معین و قبیله ابوسعید جنگ در گرفته ٬ در روستای طبل و اینجا طبل جنگ می زدند بعد ها این نام بر این روستا ماند .

سُهلی: سهلی یا سهیلی در زمان جنگ و درگیری بنی معین و ابوسعید عده ای از بزرگان و ریش سفیدان در این روستا این دو قبیله را با هم صلح دادند و از آن روز این به نام سهلی باقی ماند و بهتر آن است که سهلی را با صاد بنویسند .

دولاب: در زمانهای گذشته در این روستا سبزی کاری که میشد با دَلو آب از چاه کشیده و سبزیهای خود را آب می دادند و مردم این شهر را با نام دلوآب می نامیدند و به تدریج تبدیل به دولاب شد .

در پست بعدی ان شاالله در مورد علت نامگذاری روستاهای سلخ ٬ رمکان و توریان توضیحاتی خواهیم داد .

علت نامگذاری روستاهای سلخ و رمگان و توریان در زمانهای گذشته

لت نامگذاری روستاهای سلخ ، رمکان و توریان

سلام

همانطور که قبلا هم گفته بودیم می خوایم در این پست در مورد علت نامگذاری روستاهای سلخ ٬ رمکان و توریان توضیحاتی رو بدهیم

سلخ: به معنای قصابخانه است ٬ چون مردان متهور و شجاع روستای سلخ بیشترشان به شکار کولی کَر (کوسه ناشنوا) می روند و شغل آنها شکار کولی کر و بیرون آوردن جگر کولی و درست کردن سیفَه (روغن جگر ماهی) که برای لنج به کار می رود . وقتی فصل شکار می رسد و صیادان سلخ به دریا می روند ٬ جسد نیمه جان کولی را با طناب به لنج بسته به ساحل می آورند و با کارد بلند و تیز که مانند خنجر است پهلوی کوسه را شکافته و جگر عظیم او را بیرون می آورند و ماهی را تیکه تیکه کرده ٬ پودر ماهی برای کود درست می کنند و از جگر آن روغن می گیرند . چون کار آن ها سلاخ خانه است ٬ روستا را سلخ نامگذاری کرده اند .

رمکان: این روستا به واسطه داشتن آب شیرین و علوفه گله زیادی بوده و مکان جمع شدن رمه(به گویش محلی به گله می گویند رَم)بوده است . رمه و مکان به تدریج به رمکان تبدیل شد .

توریان: در زمانی که سلسله توران شاهان از میناب به هرمز فرار کردند ٬ چندین نفر آن ها به قشم آمده و در روستای توریان که منطقه سرسبزی بوده و آب شیرینی داشته مسکن می گیرند٬ چون رئیس آنها توریان شاه بوده ٬ این روستا را به نام خود توریان نامیده و همچنین مسجدی در آنجا بنا کرده بودند و منبری در آن مسجد بوده از تخته مرغوب و آئینه کاری که در زمان زلزله روستا این منبر زیر آوار ماند و سالیان بعد که آن را بیرون آوردند تا چندین سال در یکی از مساجد رمکان باقی بود .

در پست بعدی ان شاالله در مورد علت نامگذاری روستاهای کوشه ٬ کاروان ٬ خور خران و گُربدان خواهیم نوشت .

علت نامگذاری روستاهای جزیره قشم در زمانهای قدیم

علت نامگذاری روستاهای جزیره قشم در زمانهای قدیم


جزیره قشم یا یافت یا لافت

سلام

داستان کشف شدن جزیره قشم و روستای تاریخی لافت و نام گذاری روستاهای جزیره قشم در زمان های قدیم بسیار زیبا و جالب و شنیدنی است . بخصوص برای ساکنین این جزیره زیبا که باید از تاریخ خود با خبر باشند بنده می خوام این سرگذشت تاریخی رو در چند پست براتون بذارم اومیدوارم که استفاده ببرید .

داستان اِریتِرَه : به نوشته دکتر احمد اقتداری از دریای پارس تا دریای چین از قول آگاتار خیدوس مورخ کتابخانه دار شهر اسکندریه به سال ۱۱۳ قبل از میلاد مسیح نوشته است . مردی بود که اریتره نام داشت از مردم ایران فرزند پایوزیوس دلاور بود و دولتمند در سواحل دریای پارس زندگی میکرد و در زمان دولت ماد بود و در ساحل دریای پارس خانه داشت . در فصل تابستان با مال زیاد به پازارگاد می رفت تا تغیر آب و هوا دهد . گاهی هم برای سودا و تجارت و زمانی هم برای گردش و تفریح(پازارگاد ایالت فارس شمالی نواحی مرودشت و قادرآباد و سیوند شیراز کنونی) روزی شیرها به رمه و مادیان آن حمله کردند و بعضی از آن ها را دریدند . رمه او با وحشت بسیار فرار کردند و به سوی دریا گریختند . باد شدیدی از جانب خشکی می وزید ٬ وقتی که مادیانها خود را وحشت زده به دست امواج سپردند و زمین زیر پایشان خالی شد ٬با همان حالت ترس و هراس در دریا شنا کرده و به خشکی مقابل رسیدند . یکی از چوپانان که جوانی شجاع و نترس بود نیز بر کتف مادیانی بیاویخت و به آن سوی ساحل رسید . اریتره به جستجوی مادیانها پرداخت و چون اثری از آنها ندید ٬ زورقی ساخت و که کوچک و محکم بود . باد مساعدی می وزید و وی با قایق کوچکش وارد تنگه شد و همراه امواج به حرکت پرداخت و مادیانها و نگهبان آنها را در آن سوی آب پیدا کرد و در ساحل جزیره در خشکی در نقطه مناسبی دژی ساخت و کسانی را که از زندگی در ساحل مقابل ناراضی بودند ٬ به آنجا برد و تدریجا نیز مسکونی شد و جمعیت کثیری در آنجا گرد آمدند و آنچنان از کارهای اریتره خرسند بودند که او را پادشاه خود ساختند و از آن زمان نام آن جزیره را یافت گذاشتند .

یافت تا سالیان دراز سر بندر جزیره قشم بود تا زمان صوفیه که امام قلی خان و فرزندانش را شهید و یافت را ویران کردند٬ بعد از آن آنهایی که در یافت بودند به سربندر قشم و سایر روستاها رفتند و اسم یافت به تدریج به لافت تغییر یافت. لافت یکی از روستاهای آباد و کهن قشم بوده و کتابهای زیادی هم از جزیره قشم به نام یافت هم نام برده شده است .

منبع:کتاب قشم نگینی بر خلیج فارس

سرگذشت و علت نامگذاری روستای باسعیدو ٬ طبل ٬ سهلی و دولاب ان شاالله در پست بعدی