دیرستان

جزیره قشم،اداب و رسوم جزیره قشم، معرفی روستای دیرستان

دیرستان

جزیره قشم،اداب و رسوم جزیره قشم، معرفی روستای دیرستان

فهم وحفظ امام شافعی (رح) واهتمام ایشان به حدیث وسنت رسول الله (ص)

فهم و حفظ امام شافعی(رح) و اهتمام ایشان به حدیث و سنت رسول‌الله(ص)

ارسال شده توسط سعید از کردستان

hadis

امام شافعی (رح) نشانه و علامتی در فهم و حفظ می‌باشد که همه به آن اقرار دارند. خود امام می‌گویند: در مکتب‌خانه که بودم معلم به شاگردان آیه‌ای را که یاد می‌داد، من آن را حفظ می‌کردم و قبل از اینکه معلم از املاء کردن آیات فارغ‌ شود من آن آیات را حفظ کرده بودم روزی به من گفت: برای من حلال نیست که چیزی از تو بگیرم.

امام نووی می‌گویند: به نشر حدیث و مذهب اهل حدیث اهتمام ورزید و به یاری و کمک سنت و حدیث شتافت تا آوازه او در همه جا پیچید و بنا به درخواست عبدالرحمن بن مهدی امام اهل حدیث در عصر خود، به تألیف اولین کتاب در اصول فقه به اسم «الرساله» همت گمارد که همه آن را پسندیدند و خود عبدالرحمن ابن مهدی و یحیی‌بن سعید قطان به آن علاقه زیادی نشان می‌دادند. ابن کثیر می‌گوید: امام شافعی از آگاه‌ترین افراد به معانی قرآن و سنت و استخراج دلایل از قرآن و سنت بود و دارای اخلاص عجیبی بود.

ابن حجر در کتاب توالی التّاسیس در باب از امام شافعی نقل می‌کنند که می‌گویند: هر کس که براساس قرآن و سنت سخن بگوید پس او بر حق است و هر کس که از غیر قرآن و سنت سخن می‌گوید پس او هذیان می‌گوید. امام نووی می‌گویند: از آن جمله: به کار بردن سعی و کوشش در یاری کردن حدیث رسول‌الله (صلى الله علیه وسلم) و پیروی از آن و جمع‌آوری احادیث متفاوت در مورد یک مسأله خاص و برطرف کردن اختلافات بین این احادیث و یا جمع کردن بین این احادیث با مهارت خاصی، تا آنجایی که وقتی به عراق آمدند او را ناصرالحدیث (یاری‌دهنده حدیث) نام نهادند و علماء و فقهاء خراسان لقب «أصحاب‌الحدیث» را بر پیروان شافعی نهاده‌اند.

پیروی امام شافعی از حدیث ومخالفت با مذهب اهل کلام

یروی امام شافعی(رح) از حدیث و مخالفت با مذهب اهل کلام

ارسال شده توسط سعید از کردستان

kalam
ابن‌کثیر می‌گویند: امام شافعی می‌گویند: اگر بنده‌ای با هر نوع گناه جز شرک به درگاه خداوند بیاید بهتر از این است که با علم کلام به درگاه خداوند بیاید. همچنین می‌گویند: اگر مردم می‌دانستند در علم کلام چقدر آراء باطل و نادرست و هوی و هوس وجود دارد همانطور که از شیر درنده فرار می‌کنند از علم کلام هم فرار می‌کردند. و می‌گویند: حکم من درباره اهل کلام این است که شلاق زده شوند و آنها را در میان قبایل بگردانند و اعلان کنند: این جزای کسی است که قرآن و سنت رسول‌الله (صلى الله علیه وسلم)را ترک کرده و به علم کلام روی آورده است.

بویطی از امام شافعی نقل می‌کنند که می‌گفتند: با اهل حدیث باشید زیرا راه اینها از همه راه‌ها صحیح‌تر است. امام شافعی می‌گویند: هنگامی که یکی از اهل حدیث را می‌بینم گویا یکی از اصحاب رسول‌الله(صلى الله علیه وسلم)را دیده‌ام خداوند ایشان را جزای خیر دهد که اصل و پایه دین را برای ما حفظ کرده و بر ما منّت دارند که در این مورد این شعر را سروده است:

کلُّ العلوم سوی القرآن مشغله

العلم ما کان فیه قال حدّثنا

إلا الحدیث و إلا الفقه فی‌الدّین

وما سوی ذاک وسواس الشّیاطین

امام شافعی به خاطر اینکه هیچ بشری احاطه کامل بر علوم ندارد جنبه احتیاط را رعایت کرده و همیشه توصیه به عمل کردن به حدیث صحیح و ترک کردن قول وی در زمانی که این قول با حدیث صریح و ثابتی تناقض داشته باشد می‌کند و پیروان امام شافعی در برابر فتاوای که مخالف با حدیث بوده به این وصیت عمل کرده و حدیث را مقدم بر قول امام شافعی کرده‌اند.

اخلاق وعادات امام شافعی 0رح)

خلاق وعادات امام شافعی(رح)

ارسال شده توسط بریار از کرمانشاه

RAR1-78

۱- حضرت امام شافعی (رح) میفرماید: من به فضل خداوندی؛ هیچ وقت گناه کبیره ای انجام نداده ام.

۲-امام شافعی(رح):هیچوقت دروغ نگفته ام، و غسل روز جمعه را ترک ننموده ام.

۳-به کسانی که از آنها استفاده علمی نموده بود، بسیار احترام می گذاشت و به کثرت احسانات آنها را یاد می کرد، در مورد حضرت امام مالک (رح)میفرمود:”امام مالک (رح) استاد من است، من از او علم اموخته ام، هیچ کس بیشتر از او، بر من احسان ننموده است، من او را حجت و دلیلی بین خود وخداوند متعال قرار داده ام.”

۴-امام شافعی (رح)در سخاوت نیز شوق و علاقه خاصی داشت،صاحب مرقات در این مورد مینویسد:”وکان له الید الطولی فی السخاوت:در سخاو ت دست درازی داشت.”

علامه موصوف میفرماید: یکدفعه شب عید با هم از مسجد بیرون امده و مشغول سخن گفتن بودیم، ناگاه غلامی امده ویک کیسه پول به او سپرد و گفت : اقایم شما را سلام میکرد و فرمود:از شما خواهشمندم که این هدیه را بپذیرید ، امام شافعی (رح) ان را گرفته و جهت نگه داشتن به دیگری سپرد ، ناگاه شخصی امده وگفت: در منزل من طفلی چشم به جهان گشوده ومن جهت خرید مورد نیاز، چیزی ندارم، ایشان فورا ان کیسه را برداشته وبه صاحب نیاز سپرد .

۵-ایشان در تمام عمر، حتی یک لقمه حرام هم، در دهان نگذاشت.

۶-یک مرتبه دوران تدریس تقریبا ده دفعه بلند شده و نشست چون علت ان ، از ایشان دریافت شد، فرمود:”یکی از بچه های سادات بیرون بازی میکرد هر گاه جلو می آمد به پاس احترام او بلند میشدم این را نمی پسندیدم که یکی از اولاد رسول الله صلی الله علیه وسلم جلوی من قرار گرفته ومن به پاس احترامش بلند نشوم.”

۷-یکدفعه شخصی وصیت نموده و مقداری مال به مکه فرستاد که در میان افراد متقی تقسیم گردد،ازآن اموال،مقداری خدمت امام شافعی (رح) نیز اورده شد، چون ایشان حقیقت را جویا شدند، فرمودند من که متقی نیستم، سبحان الله چه اندازه کسر نفسی میکردند.

۸-یکدفعه به شاگردش امام احمد بن حنبل (رح) فرمود:شما در مورد احادیث صحیحه بیشتر از من اشنایی دارید اگر خلاف قول . من، حدیثی صحیح دیدی مرا اطلاع ده تا ان را ترک گویم و بر حدیث عمل کنم

اعضای خانواده امام شافعی 0رح)

اعضای خانواده امام شافعی(رح)

ارسال شده توسط بریار از کرمانشاه

IMAGE634421826057500000

همسر امام شافعی : حمده یا حمیده که اهل صنعا و از نواده های حضرت عثمان ذی النورین بوده و امام شافعی در دوران جوانی که در کشور یمن سِمت قضاوت را داشته ، با او ازدواج کرده است

محمد ابوعثمان بزرگترین فرزند امام شافعی از همسرش (حمده یا حمیده)که دارای تحصیلات عالی بوده و در الجزیر(آسیای صغیر) و در حلب (شام) مقام رفیع قضاوت را دارا بوده است

زینب دختر امام شافعی که با عموزاده امام شافعی بنام محمدبن عبدالله ازدواج کرد و از او پسری به دنیا آمد بنام احمد بن محمد و در فقاهت و معارف اسلامی به پایه بسیار بلندی رسید و به پسر دختر امام شافعی معروف گردید

فاطمه دختر امام شافعی که در موردش اطلاعات بیشتری در دست نیست

محمد ابوالحسن کوچکترین فرزند امام شافعی که به هنگام نوشتن وصیت نامه پچه شیر خواری بوده و این پسر مادرش (دنانیر) و مادر رضاعی اش (فوز) نام داشته ایشان هم در علوم معارف اسلامی به پایه والایی رسید و مدتها مقام قضاوت را در (قنسرین شام) و همچنین در (عواصم) اداره کرد ولی در دوران جوانی در شعبان سال ۲۳۱ در مصر وفات کرد

امتیازات امام شافعی (رح)

متیازات امام شافعی(رح)

ارسال شده توسط سعید از کردستان

url

امتیاز امام شافعی تبادل، تکامل، تغییر و تصحیح خود و دیگران، تأثیرگذاری و تأثیر پذیری است. بهترین مثال این است که امام شافعی نزد شاگرد امام ابوحنیفه امام محمد بن حسن شاگردی کرد و وقتی که امام شافعی علمش را حاصل کرد امام محمد از معلومات امام شافعی متأثیر شد و از او گرفت. امام محمد با خلیفه هارون الرشید وعده ی ملاقات داشت که زمانش مصادف بود با حلقه ی درس امام شافعی امام محمد بن حسن از ملاقات خلیفه معذرت خواست تا در حلقه ی درس امام شافعی شرکت کند.
یکی دیگر از امتیازات امام شافعی جوانمردی بود. روزی امام شافعی به پسرش گفت:«به خدا قسم، اگر بدانم آب سرد، جوانمردی را از بین می برد جز آب داغ چیزی نمی نوشیدم.»

او مسافرت کرد، کشف کرد، توضیح داد و علوم و افکار را غربال کرد، امام شافعی میراث گران بهایی به امت تقدیم کرد. او علمی به نام اصول فقه تقدیم کرد که تا به حال تدریس می شود، قواعد استنباط را بنیان نهاد و تمام مردم در غرب و شرق از او تعلیم گرفتند.

یکی از خاورشناسان غربی به نام «لیبون» در مورد امام شافعی می گوید: علم اصول فقه به او منسوب است، چنان که علم منطق به ارسطو منسوب است و علم عروض به خلیل بن احمد منسوب است، ولی فرق زیادی است. دو علم اول از علوم محض هستند که به متخصصان تعلق دارد و وارد زندگی نمی شود، ولی علم اصول فقه با فقه که حاوی احکام و اعمال است متداخل می باشد و وارد زندگی مردم می شود و بخشی از ان عبادت هایشان را تشکیل می دهد و بخشی از آن معاملات شان را تنظیم می کند. این علم روی مسلمانان و بقیه تأثیر گذاشت. کسانی که از مسلمانان بهره بردند، مثل کسانی که برای بشریت قواعد و قوانین وضع کردند. ابن رشد علم شافعی را به اروپا منتقل کرد که بیشتر علوم غربی مثل شیمی بر آن استوار است.

منبع:نوگرا