دیرستان

جزیره قشم،اداب و رسوم جزیره قشم، معرفی روستای دیرستان

دیرستان

جزیره قشم،اداب و رسوم جزیره قشم، معرفی روستای دیرستان

زندگانی خضر و الیاس

مفسران قرآن و طبری ضمن تفسیر بعضی آیات  نوشته است :چون موسی(ع) با خدای همی مناجات کرد. ایدون گفت: یارب هیچ خلق ترا هست بر پشت زمین از من داناتر ؟ گفت : یا موسی مرا بنده ای است نام او خضر است او به علم از تو بیش است.موسی گفت: یارب مرا سوی او رهنمون کن . خدای عز وجل - گفت : او در میان دو دریا باشد پس موسی گفت : من نیاسایم تا به میان دو دریا نرسم و سوی خضر روم و از او علم آموزم...چون موسی بدان مجمع الجزایر رسید.موسی به آن شخص عالم گفت آیا اگر من طبیعت و خدمت تو کنم از علم لدنی خود مرا خواهی آموخت آن عالم پاسخ داد که تو هرگز نمی توانی که با من صبر پیشه کنی و چگونه صبر توانی کرد بر آن چیزی که اصلا از آن آگهی نیافته ای. موسی گفت به خواست خدا مرا با صبرو تحمل خواهی یافت و هرگز در هیچ امر با تو مخالفت نخواهم کرد. آن عالم باز گفت اگر تابع من شدی دیگر از هر چه من کنم هیچ سوال مکن تا وقتی که از آن راز من خود تو را آگاه سازم و سپس هر دو برفتند تا وقتیکه در کشتی سوار شدند آن عالم کشتی را شکست موسی گفت ای مرد چرا کشتی را شکستی تا اهل آن رابه دریا غرق کنی بسیار کار منکر و زشتی بجا آوردی.آن عالم به موسی گفت آیا من با تو نگفتم که تو هرگز ظرفیت و توانائی آنکه با من صبر کنی نداری .موسی گفت برمن مگیر که شرط خود را فراموش کردم و مرا تکلیف سخت طاقت فرسا فرما و باز با هم روان شدند تا به قتل رساندن بچه و استحکام و تعمیر دیواردو طفل یتیم طبق آیات ۶۵و۶۶و۶۷ از سوره۱۸کهف که در قرآن مجید آمده است تا آیه ۶۳ به بعد که خضر یا آن عالم موسی را به اسرار غیبی آگاه می سازدا. اما الیاس طبق تاریخ بلعمی آمده است پس چون سالها برین آمد و دین بت پرستی در بنی اسرائیل فراخ شد. خدای عز و جل الیاس را به پیامبری بفرستاد به شهری از شهرهای شام واندر وی ملکی بود بت پرست (احاب نام) و او را زنی بود نام آن زن ازبل و آن ملک بتی داشت بزرگ آن را پرستیدی و نام آن بت (بعل) بود... پس الیاس بیامد و مردمان را به خدای بخواند و از بت پرستیدن بعل نهی کرد و شریعت دین تازه کرد. و الیاس از فرزندان هرو بن عمران بود و نسبت او الیاس فتحاح بن العازار بن هارون بن عمران بود.که در  قرآن کریم از الیاس به نیکی یاد شده است . رسیدن و دست یافتن آن دو به سر چشمه حیات و یافتن عمر جاودانه یکی از آن موارد است که سبب شده مفسران آن دو را یکی بدانند. نجات یافتن گمراهان دریا بدست خضر و نجات یافتن گم شدگان خشکی به دست الیاس. از موار مشابه دیگر است. والیاس کل من الصالحین... سوره انعام آیه ۸۴ .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد