دیرستان

جزیره قشم،اداب و رسوم جزیره قشم، معرفی روستای دیرستان

دیرستان

جزیره قشم،اداب و رسوم جزیره قشم، معرفی روستای دیرستان

علت نامگذاری روستاهای جزیره قشم در زمانهای قدیم

علت نامگذاری روستاهای جزیره قشم در زمانهای قدیم


جزیره قشم یا یافت یا لافت

سلام

داستان کشف شدن جزیره قشم و روستای تاریخی لافت و نام گذاری روستاهای جزیره قشم در زمان های قدیم بسیار زیبا و جالب و شنیدنی است . بخصوص برای ساکنین این جزیره زیبا که باید از تاریخ خود با خبر باشند بنده می خوام این سرگذشت تاریخی رو در چند پست براتون بذارم اومیدوارم که استفاده ببرید .

داستان اِریتِرَه : به نوشته دکتر احمد اقتداری از دریای پارس تا دریای چین از قول آگاتار خیدوس مورخ کتابخانه دار شهر اسکندریه به سال ۱۱۳ قبل از میلاد مسیح نوشته است . مردی بود که اریتره نام داشت از مردم ایران فرزند پایوزیوس دلاور بود و دولتمند در سواحل دریای پارس زندگی میکرد و در زمان دولت ماد بود و در ساحل دریای پارس خانه داشت . در فصل تابستان با مال زیاد به پازارگاد می رفت تا تغیر آب و هوا دهد . گاهی هم برای سودا و تجارت و زمانی هم برای گردش و تفریح(پازارگاد ایالت فارس شمالی نواحی مرودشت و قادرآباد و سیوند شیراز کنونی) روزی شیرها به رمه و مادیان آن حمله کردند و بعضی از آن ها را دریدند . رمه او با وحشت بسیار فرار کردند و به سوی دریا گریختند . باد شدیدی از جانب خشکی می وزید ٬ وقتی که مادیانها خود را وحشت زده به دست امواج سپردند و زمین زیر پایشان خالی شد ٬با همان حالت ترس و هراس در دریا شنا کرده و به خشکی مقابل رسیدند . یکی از چوپانان که جوانی شجاع و نترس بود نیز بر کتف مادیانی بیاویخت و به آن سوی ساحل رسید . اریتره به جستجوی مادیانها پرداخت و چون اثری از آنها ندید ٬ زورقی ساخت و که کوچک و محکم بود . باد مساعدی می وزید و وی با قایق کوچکش وارد تنگه شد و همراه امواج به حرکت پرداخت و مادیانها و نگهبان آنها را در آن سوی آب پیدا کرد و در ساحل جزیره در خشکی در نقطه مناسبی دژی ساخت و کسانی را که از زندگی در ساحل مقابل ناراضی بودند ٬ به آنجا برد و تدریجا نیز مسکونی شد و جمعیت کثیری در آنجا گرد آمدند و آنچنان از کارهای اریتره خرسند بودند که او را پادشاه خود ساختند و از آن زمان نام آن جزیره را یافت گذاشتند .

یافت تا سالیان دراز سر بندر جزیره قشم بود تا زمان صوفیه که امام قلی خان و فرزندانش را شهید و یافت را ویران کردند٬ بعد از آن آنهایی که در یافت بودند به سربندر قشم و سایر روستاها رفتند و اسم یافت به تدریج به لافت تغییر یافت. لافت یکی از روستاهای آباد و کهن قشم بوده و کتابهای زیادی هم از جزیره قشم به نام یافت هم نام برده شده است .

منبع:کتاب قشم نگینی بر خلیج فارس

سرگذشت و علت نامگذاری روستای باسعیدو ٬ طبل ٬ سهلی و دولاب ان شاالله در پست بعدی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد