دیرستان

جزیره قشم،اداب و رسوم جزیره قشم، معرفی روستای دیرستان

دیرستان

جزیره قشم،اداب و رسوم جزیره قشم، معرفی روستای دیرستان

علت نامگذاری روستاهای سلخ و رمگان و توریان در زمانهای گذشته

لت نامگذاری روستاهای سلخ ، رمکان و توریان

سلام

همانطور که قبلا هم گفته بودیم می خوایم در این پست در مورد علت نامگذاری روستاهای سلخ ٬ رمکان و توریان توضیحاتی رو بدهیم

سلخ: به معنای قصابخانه است ٬ چون مردان متهور و شجاع روستای سلخ بیشترشان به شکار کولی کَر (کوسه ناشنوا) می روند و شغل آنها شکار کولی کر و بیرون آوردن جگر کولی و درست کردن سیفَه (روغن جگر ماهی) که برای لنج به کار می رود . وقتی فصل شکار می رسد و صیادان سلخ به دریا می روند ٬ جسد نیمه جان کولی را با طناب به لنج بسته به ساحل می آورند و با کارد بلند و تیز که مانند خنجر است پهلوی کوسه را شکافته و جگر عظیم او را بیرون می آورند و ماهی را تیکه تیکه کرده ٬ پودر ماهی برای کود درست می کنند و از جگر آن روغن می گیرند . چون کار آن ها سلاخ خانه است ٬ روستا را سلخ نامگذاری کرده اند .

رمکان: این روستا به واسطه داشتن آب شیرین و علوفه گله زیادی بوده و مکان جمع شدن رمه(به گویش محلی به گله می گویند رَم)بوده است . رمه و مکان به تدریج به رمکان تبدیل شد .

توریان: در زمانی که سلسله توران شاهان از میناب به هرمز فرار کردند ٬ چندین نفر آن ها به قشم آمده و در روستای توریان که منطقه سرسبزی بوده و آب شیرینی داشته مسکن می گیرند٬ چون رئیس آنها توریان شاه بوده ٬ این روستا را به نام خود توریان نامیده و همچنین مسجدی در آنجا بنا کرده بودند و منبری در آن مسجد بوده از تخته مرغوب و آئینه کاری که در زمان زلزله روستا این منبر زیر آوار ماند و سالیان بعد که آن را بیرون آوردند تا چندین سال در یکی از مساجد رمکان باقی بود .

در پست بعدی ان شاالله در مورد علت نامگذاری روستاهای کوشه ٬ کاروان ٬ خور خران و گُربدان خواهیم نوشت .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد